کارشناس مستقل هواشناسی با اشاره به انتشار نقشه‌های جنجالی هواشناسی که نشان می دهد سامانه های بارشی در داخل مرزهای ایران ضعیف و کم بارش می شوند، احتمال تاثیر هارپ براین شرایط را مطرح کرد و درخصوص عوامل کم بارشی سامانه ها در کشور توضیحات مهمی داد.

برف

همشهری آنلاین – مجید جباری: اخیرا انتشار برخی نقشه های هواشناسی در رسانه ها و فضای مجازی خبرساز شده‌ است. برخی کارشناسان از تغییرات عمدی آب و هوای ایران از سوی دیگر کشورها می‌گویند و برخی دیگر علاوه بر این موضوع، خشکی تالاب ها ،دریاچه ها و از بین رفتن پوشش های گیاهی و عرصه های منابع طبیعی را در ایجاد چنین شرایطی دخیل می دانند.اما واقعا دلیل کم اثر شدن سامانه های جوی در داخل ایران هارپ است؟

چرا برف نمی‌آید ؛ اعلام دلایل فعال نشدن سامانه های بارشی در ایران | دخالت کشورهای دیگر در بارش‌ها با سلاح «هارپ»؟ | کارشناسان هواشناسی افسرده شده اند!
نمونه ای از نقشه هواشناسی که کم اثر شدن سامانه‌های بارشی در ایران را نشان می دهد

محمدرضا جاویدی،کارشناس مستقل هواشناسی درگفت‌وگو با همشهری آنلاین به این موضوع واکنش نشان داد. او عامل اصلی کم اثر شدن سامانه های بارشی در آسمان ایران را کاهش رطوبت در عرصه‌های طبیعی به دنبال برداشت بی رویه ازسفره های زیرزمینی عنوان کرد و از احتمال اثرگذاری «هارپ» و دخالت دیگر کشورها در این زمینه سخن گفت:« حرف و حدیث دراین باره زیاد است. برخی از تاثیراحتمالی هارپ( تغییر عمدی آب و هوایی از سوی کشورهای دیگر) بر شرایط کنونی کشور می‌گویند که به عقیده من می تواند دخالت کشورها در این موضوع تاثیر گذار باشد؛ اما باید در این زمینه تحقیقات بیشتر و تخصصی صورت بگیرد؛تا آن زمان، فقط احتمال تاثیر هارپ بر شرایط اقلیمی و کم بارشی سامانه های جوی در ایران وجود دارد و به طور قطع نمی شود درباره آن اظهار نظر کرد.ضمن اینکه این عامل را هم نمی شود رد کرد.»

بیشتر بخوانید:

این کارشناس مستقل هواشناسی اما به دیگر عوامل کم بارشی سامانه های جوی در آسمان ایران اشاره کرد و افزود:« اگر به سال های قبل مثلا دو سه دهه قبل برگردیم، تقریبا در سراسر کشوردریاچه ها ، تالاب ها و آب های زیرزمینی سطح بسیار بالاتری داشتتند و از وضعیت به مراتب بهتری برخوردار بودند. تاسفانه برداشت های بی رویه از آبخوان ها و سفره های آب زیرزمینی طی این سال‌ها به اندازه ای کاهش یافته که شرایط را دربسیاری از مناطق کشور بحرانی کرده است. آب های زیرزمینی به دلیل عدم مدیریت صحیح و توزیع آب های زیرزمینی و الگوی مصرف به ویژه در حوزه کشاورزی که ۹۰ درصد آب های زیرزمینی در این حوزه مصرف می شود،برمی گردد.اگر این حوزه مدیریت شده بود، امروز شرایط بهتر بود. کاهش سفره های زیرزمینی آب موجب کاهش تغذیه درختان شده است.درواقع رطوبتی از ریشه به درختان نمی رسد که بخواهند این رطوبت را درجو منتشر کنند.»

چرا برف نمی‌آید ؛ اعلام دلایل فعال نشدن سامانه های بارشی در ایران | دخالت کشورهای دیگر در بارش‌ها با سلاح «هارپ»؟ | کارشناسان هواشناسی افسرده شده اند!
تصویر هوایی از دریاچه ارومیه

جاویدی ادامه داد: «بسیاری از دریاچه‌ها و تالاب‌ها به همین دلیل و به سبب افت شدید سفره های زیرزمینی آب در کنار تخصیص نیافتن حقابه خشک شده اند. خشک شدن این منابع مهم رطوبتی کشور،طبیعتا سبب کاهش بارش می‌شود. بررسی الگوهای بارشی و نقشه های هواشناسی حاکی از آن است که مناطق کم بارش کشور مناطقی هستند که رطوبت کمتری دارند.در نقطه مقابل، سامانه ها در مناطق مرطوب رطوبت می گیرند و با نفوذ به مناطق پیرامونی بارش بیشتری را نصیب آن منطقه می کنند. به بیان دیگر،هر سامانه ای که وارد کشور می شود، رطوبتی که باید با سامانه همراه شود، تا یک جایی همراهی می کند.سامانه های کم فشار حالت چرخشی دارند و هرکجا رطوبت باشد نم ناکی را به هسته خودش جذب می کنند. به همن خاطر در مناطقی که رطوبت نباشد سامانه تکه پاره شده و کم اثر می شود.»

این کارشناس هواشناسی با بیان مثالی در این زمینه گفت:« در مرز ایران و ترکیه ، دوکوه در بخش ترکیه و ارومیه ،تفاوت زیادی با هم دارند. کوه ارومیه که قبلا پوشیده از برف بود، به دلیل خشکی دریاچه ارومیه از بارش هایش کاسته شده ، در حالی که در مقابل، کوه مجاور دریاچه وان ترکیه، به دلیل رطوبت بالا همچنان بارش های خوبی دشت می کند.البته خشکی دریاچه یکی از عوامل است و نباید از دیگر عامل ها غافل شد. مثلا در ترکیه باروری ابرها هم انجام می شود و ما در ایران این کار را نمی‌کنیم. ضمن اینکه باید اذعان کرد که ایران در منطقه خشک تری نسبت به ترکیه قرار دارد.»

افسرده شده ایم

جاویدی در ادامه گفت‌وگو با همشهری آنلاین به برخی خطاهای کارشناسان هواشناسی در یکی دو ماه اخیر اشاره کرد و گفت:« شرایط به گونه ای است که امسال ما کارشناسان هواشناسی افسرده شده ایم. هزاران نفر با من و چند صدهزار نفر از مردم با همکارانم در ارتباط هستند و پیش بینی های هواشناسی برایشان اهمیت زیادی دارد.متاسفانه خساراتی به کشاورزان وارد شده است که مستقیما از چشم ما می بینند. هواشناسی علم احتمالات است و ما پیشگو نیستیم. ایران اگرماهواره هواشناسی داشت،طبیعتا ضریب خطای کارشناسان هم خیلی کمتر بود.»

کد خبر 817515
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 319
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 320
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    احتمال زیاد ریس هواشناسی با دشمن همکاری کرده گزارش غلط منتشر کند که با خشکسالی همه مردم را نابود کند و بعدها مشخص خواهد شد
    • مهدی IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      82 23
      دلیل کمبود بارش در کشور ن ربطی ب هواشناسی داره ن کشوای دیگه بلکه تغییرات اقلیمی و مصرف زیاد سوخت های گلخانه ایه ک باعث بارش کم در کشور میشه
    • هاشم IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      43 6
      یعنی میگی بارون و برف میاد و ما خودمون خبر نداریم
  • بهروزالدوله IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    موقعیت کشور ما از ابتدای شکل گیری کشورها همینجا بوده، ولی در هیچ دوره ای وضعیت تا این حد وخیم نبوده، اگر میگوئید کل دنیا دجار مشکل شده است، آنگاه با عربستان و افغانستان مقایسه کنید که میزان بارش سالیانه آنها چه تغییری داشته است؟
    • محمد IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      خوبه همه دلایل بررسی شد دلیل دیگری نیست؟چقدر ما انسانها مغرور و خیره سریم که همش دنبال دلایل طبیعی هستیم اگه خدا بخواد در عین ناباوری و پیس بینی هوای صاف ناگهان برف و باران ببارد سوال؟چه شده که خدا نمی خواهد؟
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    حقوق یا مفت میگیرین،بایدم افسرده بشین.🤣🤣🤣🤣
    • احمد IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      1 0
      حتما بی حجابی☝️
    • مجيد IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      1 1
      ادبتون را نشون دادين☹️
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      0 0
      خوب چرا خدا همان کاری را که شما می گوید ، انجام نمی دهد؟؟! خدا قادر و متعال و بزرگ، که نباید با چند نفر که (حالا به هر دلائلی حرف های بی ربط زدند..)،که مصیبت انرا برای ۹۰ میلیون نفر انسان و میلیارد ها موجود زنده دیگر ،، وارد کند و همه را با یک چوب براند...پس عدالت خدای را چه می شود؟؟؟خدایی که با حرف چند نفر به قهر دراید....آیا خدای را هم مانند انسان فرض گرده ای؟؟؟
  • جویای عدالت IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    خدایا یعنی ما ماهواره ی هواشناسی نداریم
    • DE ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      67 82
      به جای خود تحقیری همت کن و درساتو خوب بخون برو ماهواره هواشناسی بساز. نشستین تو خونه هی میگین لنگش کن.!!؟؟
    • S91 IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      1 1
      نه خیرم خوبشم داریم
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    هارپ نداریم ماهواره نداریم ابرها هم بلد نیستیم بارور کنیم چی داریم
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      خداروشکر امنیت داریم
    • یه ایرانی IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      39 81
      هم ماهواره داریم هم میتونیم بارور کنیم البته اونم شرایطی داره همینجوری که نیست
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      مسئولین پر مدعا داریم در همه چیز استاد هستند ولی در عمل و در واقعیت ......
    • علی IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      62 17
      ماهواره داریم مگربا اون. میمونه نرفت فضا اون میمونه. باآدم فضایی ها دست به یکی کردن ماهواره را خاموش کردن
    • ایرانی IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      28 3
      داشتن ماهواره هواشناسی به تنهایی فقط به پیشبینی کوتاه مدت کمک میکند.پیشبینیهای دراز مدت محصول تجزیه و تحلیل داده های درازمدت .داده های سینوپتیک .مشخصات خاص جغرافیایی اطلاعات درازمدت ماهواره ای ورادارهای فرامرزی است که توسط ابر رایانه ها بسختی تحلیل میشود
    • نسرین IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      به غیر از امنیت مردم نمک نشناسی و همیشه نالان هم داریم
    • حسین IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      37 12
      حقوق کلان میگیری یا مال مفتی بهت رسیده که بارندگی برات مهم نیست، خشکسالی، جنگ، زلزله، سیل، طوفان برادر یکدیگرند، خسارت های جانی و مالی پنج مورد یکسانند
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      7 1
      موشک داریم پهباد داریم جمعیت بزرگی از افغانی داریم
    • رضا IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      2 2
      ما تو بارور کردن خیلی هم واردیم همه دنیا می‌دونن 😁
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      6 3
      در جواب نسرین مردم هم نمک شناسن هم سازگار که امثال شماها هنوز دارید نفس میکشید.
    • محمد حسین IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      0 0
      اصلا میدونی هارپ چیه ؟
    • علی IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      1 0
      همچین میگی ما ماهواره نداریم انگار میخوایم بادبادک بفرستیم
  • علی. IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    یکی از مهمترین علل قطع بارشها در اثر گرم شدن جو ایران بخاطر مصرف دیوانه وار بنزین وگاز ومازوت وگازوییل و...توسط ماشینهای تولید داخل وکارخانه ها ونیروگاههای غیراستاندارد و ساختمان سازی غیر اصولی است که اگر جمع مصرف اینها راحساب کنیم انگار در هر کیلومتر مربع مساحت ایران صدها بخاری روشن کرده ایم کدام ابر در برخورد با این هوای گرم میبارد؟ این کارشناس ومسئول به این نکته هیچ اشاره هی نمیکند.
    • احسان IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      44 3
      دقت کنید یک دهه قبل ایران خودرو و سایپا چندین خودرو دوگانه سوز تولید میکردن اما الان فقط یک یا دو مورد دارند و روند بر عکس پیشه کردن یعنی کلا دارن به سمت بنزین سوز کردن میرن حتی در آخرین فروش نیسان از طرف سایپا دیگر خبری از نیسان دو گانه هم نیست و کلا تک سوز شده
    • علی ایرانیا IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      50 7
      بااین روندی که در این جندسال ما دیده ایم تا پنج شش سال دیگه همه باید ایران را ترک کنیم وگرنه از تشنگی خواهیم مرد
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      29 9
      کارشناس یعنی کشورهای سرد اروپایی بخاری ندارند و کارخانه هم خیلی بیشتر دارند ولی علت اصلی ماشین های لگن ایرانی و فیلرهای عسلویه میتونه باشه
    • مندلی IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      57 14
      حجاب داریم.
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      60 9
      سیاست های بیخردانه داریم
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      11 23
      ما با امثال تو شدیم ۸۶ میلیون
    • حسین IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      21 7
      حتما از جایی حقوق کلان داری که بارندگی برات مهم نیست
    • CH ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      14 4
      دقیقا درست فرمودین و راه حل آن هم ایجاد نیروگاههایی با جوش هسته است که کشورهای متضرر از آلودگی های صنعتی ناشی از سوخت فسیلی مازوت ذغال سنگ و بنزین به آن روی آورده آند و در بسیاری از نقاط مشکل دار دنیا از آن استفاده میشود .سوخت خودرو و گرمایشی شهر های بزرگ باید برق ارزان نیروگاه هسته ای باشد .رویکردی که باید قبل از لوله کشی گاز منازل انجام میشد .
    • علی IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      2 0
      درست می فرمایید ...ایران بیشترین مصرف گاز رو داره ..این یعنی اینکه ما به خاطر خونه های غیر استاندارد مجبور هستیم گاز بیشتر بسوزونیم و جو کشور را تا حدودی گرم میشه..و همینطور تابستون هم هر کولر گازی کلی گرما میده ...دلیلش هم عقب ماندگی کشور از فن آوریهای روز دنیاست ..
  • محمد IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    شکی نیست که برخی از کشور هابه فناوری دست یافته اند که نمیگذارند ابر درست و حسابی به کشور ما برسه...
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      155 9
      اگر می خواهیم چند صباحی به زندگی امیدوار باشیم مسئولین محترم باید به فکر نجات کشور از این وضعیت بی آبی باشند یک ساعت تاخیر هم خیلی زیاد است
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      93 18
      دغدغه و اولویت تمام مسئولین نظام شده پوشش و حجاب زنان و دختران ایران ، به موضوعات دیگر علاقمند نیستند
    • ساعد IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      26 65
      99 درصد زنان بی حجاب شدن بعد میگی دغدغه مسئولان حجاب هست،اگه دغدغه حجاب داشتن که خواهر و زن و مادر شما تو خیابان ها نیمه برهنه نمیگشتن همین الان
  • US ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    بی آبی و خشکسالی فقط شامل ایران نمیشود خشکسالی فقط بر میگردد به رفتارو عملکرد ما انسان ها وقتی ما انسان ها با رفتار های نسنجیده خود اوضاع طبیعت را بهم می‌زنیم آنوقت چه انتظار داریم خشکسالی دست پخت و بی خردی و حماقت محض ما انسان هاست که شعور و دانش کافی برای حفظ طبیعت را نداریم
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    چرا نگفتی تقصیر ابتکار و ظریف و کلانتری و جهانگیری و برجام و روحانیه؟؟؟ ماهواره ‌هواشناسی ‌نداریم؟ مهم‌نیست مهم‌اینه موشک‌داریم
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      30 28
      موشک مهم ، تمامی صنایع نظامی و دفاعی کشور مهم و ضروری هستند ، لطفاً بی کفایتی مسئولین رو بر سر موضوعات دفاعی خراب نکنیم ، مسیولین طی این چند دهه در همه زمینه ها غفلت کردند کوتاهی کردند نتیجه هم شده مشکلات امروز ایران
    • ایرانی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      5 4
      امثال شما ها رو با کل خاندانتون باید موشک بارون کنن تا قدر عافیت رو بدونین و حتی برای مزاح هم که شده کلمه امنیت رو به سخره نگیرین
  • محقق IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    استفاده از هارپ بعنوان یک سلاح ویرانگر و خطرناکتر از بمب اتم، یک حقيقت محض است!!!....
  • اسد IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    ما هم می دونیم تالاب‌ها و دریایاچه ها خشک شدن و آب زیر زمینی زیاد برداشت میشه ولی اگه باران و برف میومد که این اتفاقها نمی‌افتاد قضیه ی کم شک داره
  • مملی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    127 9
    باید کشف فساد کنید ببینید کی داره ابر ، بارون ، رطوبت ،آب های زیرزمینی رو اختلاس می‌کنه ! بازم پای یه اختلاسچی وسطه!
  • هاشم IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    136 8
    دودلیل عمده دارد..اولی هارپ که صددرصد درسته وادارند استفاده می‌کنند.. دوم سوخت‌های عیر استاندارد کشو ر..واگرنه هر موقع با هم مذاکره می‌کنند بارندگی بهتر می‌شود.
    • افشین IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      25 4
      سلطان ابر هم پیدا شد ! از سلطان سگه و ارز و غیره تا رسیدیم به سلطان ابر دزدی .حال باید دید چه کسی هست تا قبل از اینکه به کانادا و یا ترکیه فرار کند دستگیر شود ! البته قبل از آن باید دید اختلاس گران چای دبش چه کسانی هستند چون تا الان هیچ مسئولی مسئولیت را بعهده نگرفته ،
    • هموطن IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      9 11
      اینا تراوشات ذهن شماهامیباشد
    • اصلان IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      0 0
      مثل سلطان سکه سلطان ابر هم وجود داره میگی یعنی
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    129 4
    وقتی جنگل هارو غرق کردیم وتالابهارو خشک انتظار بارش هم دارید....
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      10 8
      یکم با علم جلو برو ببین هارپ هست یا نیست مثل کوچه باغی ها یا ریس هواشناسی سخن نگو هارد یک پروژه شکست خورده وگرنه الان باید روسیه هم یک‌قطره باران و برف نبود یا هرجایی که آمریکا میخواست خخخ
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    66 8
    سال پیش حدود چند بار زاینده رود بازوبسته شود در زمانهایی که باز بود بارندگی زیاتر بود نسبت به ایامی که بسته بود
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    46 29
    مسوولان باید هر چه زودتر اب که قراره از دریا کشیده شود به اصفهان را بیارند و داخل زاینده‌رود رها کنند تا آنوقت مشخص شود باران میایید یانه
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    84 21
    به جای این حرفا ،کاش حرفهای دانشمندان رو گوش می کردید که چند ده سال هست به دولت های مختلف ایران هشدار می دادند.
    • مهرداد IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      4 3
      ازوون حرفاا زدید دریا خزر نهایت نیم قرن دیگه زندست
  • محمد US ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    46 58
    من این مطالب را قبول ندارم ،کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد ومتوسط بارندگی ایران ثلت جهانی است ،من سال 1372یادم هست که تا دهم اسفند وضعیت بحرانی در استان فارس و کشور داشتیم و بعدش به مدت یکماه وضعیت بارندگی خوب شد ،منظورم اینه مثل امسال در ایران زیاد اتفاق افتاده است
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    68 18
    کاهش رطوبت قابل قبول نیست چون در دو کشور بزرگ همسابه ما که خیبی از ما خشک تر هستند و میزان متوسط بارندگی انها هم کمتر از نصف ما بوده مانند عربستان و عراق میزان بازندکی امسال بسیار بیشتر از متوسط بوده حتی در عربستان در سال گذشته میزان بارنگی رکورد ۱۰۰ ساله را شکست. در سال آلی امسال در ترکیه هم میزان بارندگی بسیار زیاد بوده
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      18 2
      چرا حرف الکی میزنید و اطلاعات غلط میدهید؟سال ۷۲ من کلاس دوم بودم چنان باران و برف زیاد بود که گاهی از شدت بارش و طغیان جوی ها و آب گرفتگی خیابان ها تو راه می ماندیم.برف میآمد برف.ولی الان مردم برا بارون هم آرزو به دل شدن
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      26 7
      عربستان دارد بیابانهایش را سر سبز میکند . درآنها مناطقی جنگلی را ایجاد کرده
  • باهر IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    103 8
    احسنت.هر سرزمینی که پوشش گیاهی و مرتع و جنگل و باغات و تالاب و رودخانه و دریاچه و رودخانه و ...داشته باشد محیط و جو آن مرطوب هست و ابرهای باران زا در انها شروع به باریدن می کنند و هرجا بیابان و کویر و برهوت باشد بعلت خشکی هوا و نبودن رطوبت بارانی نمی بارد و یا خیلی کم می بارد. هم اکنون کل ایران دارد بیابانی میشود و درنتیجه باران و برفی هم نخواهد بود و یا خیلی کم خواهد بود.
    • ملت ایران IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      10 31
      سخن شما صحیح ، موافقم ، ولی نباید از موضوع خرابکاری دشمنان ایران در این موضوع مهم غافل بشویم بدون هیچ شک و تردیدی دشمنان ایران از هر فرصتی برای ضربه زدن به ایران و ایرانی استفاده میکنند ، هیچ چیز اتفاقی نیست هم میهن گرامی
    • حامد IR ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      1 17
      أحسنت گل گفتی غیرازاین هم نیست
    • تورج IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      9 2
      دوستان عزیز ما قبلا جلو تر از اینکه هارپ درست شه این جور خشکسالی داشتیم گرمایش کره زمین دلیل اصلیه که متاسفانه همزمان شده با ال نینو باید منتظر تغیرات اقلیمی باشیم خدا کمک کنه شرایط برگرده
    • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      16 19
      سلام به نظر من فقط دعاکنیم روبه اسمان روزی ما تواسمانه خدا رحمش زیاده
    • محمد IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      8 3
      بنظرم اصلا منطقی نیست! این نظریه دقیقا یعنی اینکه زبونم لال، خدا عدالت نداره!!! یه سرزمینی که از ابتدا در مناطق خشک و نیمه خشک قرار داشته باید خشکترم بشه!!!!!؟؟؟؟
  • مملو خراب757 IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    12 20
    وقتی زنان و دختران حجاب. را رعایت نکنند همین میشه خشکسالی. فقر. بیکاری. اختلاس. اعتیاد. ولی ما موشک داریم
  • ایرانی IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    5 12
    فقط خانه های بزرگ شهری بخاریهای زیاد باعث شده برف و باران نباره همین تمام
  • Qz IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 7
    بازهم تئوری توطعه
  • علی IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    24 2
    عربستان داره بیابان هاشو تبدیل به مزارع سرسبز میکنه ما که البته ادم های تازه به دوران رسیده افتادن به جون جنگل ها دارن بیابون میکنن .چه انتظاری دارین ؟منبع بزرگ انرژی های پاک و ارزان رو گذاشتیم افتادیم به جون نفت که صدالبته منافع خیلی ها تو همین سوخت های فسیلی هست به قول خودمون مافیا سوخت
  • مهدی IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    15 5
    اگه‌دوستان‌یادشون‌بیاد‌کارشناسان‌اوایل‌پاییز‌هر‌روز‌در‌بوق‌وکرنا‌ کرده‌بودند‌که‌امسال‌با‌پدیده‌ال‌نینو‌بارشهای‌زیادی‌در‌پاییز‌بیشتر‌از‌ نرمال‌۵۰‌ساله‌داریم‌.‌..پس‌چی‌شد‌این‌همه‌دروغ‌ودونگ‌
  • بهرامی US ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    16 1
    سیستم هارپ در آلاسکای آمریکا واقع شده حالا چطور رو بارش ما تاثیر داره الله اعلم. کارشناس هواشناسی که بجای جواب دقیق و علمی با تئوری توطئه بخواد سواد کمش رو ماستمالی کنه بایدم اینطور بشه
  • محمد IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    10 2
    باید پویش بارور کنید ابرهارو لطفاً راه بندازیم خدایا رحم کن بهمون
    • سیدی IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      0 1
      اون کارشناس گفته مستقل است و نظرش یه نطر کاملا شخصی است متاسفانه اکثر نظردهندگان مطالب گفته شده را به سازمان هواشناسی کشور و کارشناسان شاغل در آن نسبت دادند که منصفانه و کارشناسی نیست
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    13 3
    خوب ماهواره هواشناسی ندارید درست کنید چرا فقط بلدید ناله کنید این همه درس خواندید نتیجه اش همین است نمی توانیم
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    30 2
    ب والا خودم کشاورزم،امسال بارندگی خوب بود گندمم گرون بود خب،بخداقسم زار و زمین رو آتیش زدن حتی مراتع رو،بلافاصله کشت گندم کردن،انقدجک و جونور تو این آتیش سوختن بی اندازه،اگرخدایی باشه قطعن قهرش میگیره و این نبود بارندگی مکافات خودمونه
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    9 23
    این موصوع مشکوک هست از آمریکای خبیث هرچیز شری برمیاد که علیه ایران بکند
  • فریدون IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 15
    دلیل اصلیش هارپه جنگه اما به نوعی دیگر و بشدت خطرناکتر چون موشک و توپ و تانک خرابی بناها و ساختمان ها و....ولی خشکسالی بنیان یک کشور رو به باد میده بدون ثانیه ای تعلل به دنبال اثبات این قضیه باشید خلاص.
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      17 3
      با وجود مسولین داخلی احتیاجی به توطئه دشمن خارجی نداریم
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    9 3
    سد سازی های بی رویه که باعث جمع شدن رودها و از بین رفتن رطوبت از سراسر ایران و خشکسالی شد.
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    13 3
    برای خشکسالی باید خون گریست هنوز. زود است آینده چه بدبختی داریم ترکیه آنگاه کنید اون سدی. که ترکیه زده عواقب شدید تری برای ما دارد این تازه اولش است برف امسال ترکیه را نگاه کنید حسرت بخورید48
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 1
    جناب کارشناس وقتی بارش داریم برق هارپ می‌ره خخخخخخخخخخخ
  • باجولوند IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 5
    نمیخواستم امستل گندم بکارم چون پولش رو دولت امسال دیرداد از بس گفتین امسال بارش عالیه قرض کردم گندم کاشتم خدایا ..‌
  • رض IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    9 1
    پس این هم پهباد به درد چی میخوره ابرها را بارور نمیکنن بارش کم مساوی است با آب کم و کمبود محصولات کشاورزی و نبود غذا ، باران رحمت هست
  • ناکام IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    10 2
    خب دولت میتونه از علم ریزش باران وبرف استفاده کنه .چرا اینکارو انجام‌نمیده ؟مملکت از همه نطر درنابودی کامل چند قدمی بیشتر نداره.ی کم از افراد تحصیلکرده درباره‌اش باید وحتما استفاده شود.با بی آبی زندگی بسیار وحشتناکه
  • علیرضا IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    14 3
    بی کاری ، بی پولی ، فقر بی عدالتی اینا دلایلی هستن که خدا از ما روی بر گردونده...نعمتی که همه ازش دم میزنن همین بارندگیه اما...
  • ناشناس IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    7 3
    بالاخره اب وهوا هم تو لیست کار دشمنه رفت
  • امیر IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 3
    بله ،یواش یواش بعد ۴۵ سال تازه مشخص شده که گسترش کشاورزی نه تنها درست نبوده بلکه موجب نابودی منابع زیرزمینی و...شده وموجبات خشکسالی راهم فراهم نموده
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    10 19
    ابرهای بارشی ماتوسط کشوزهای همسایه دزدیده میشن وکشورمان تبدیل به صحراوبیابان شده ومسئولان ما هیچ کاری نمیکنن فقط به فکزخودشان هستن واین هم نتیجه اش خشکسالی کشورازشمال تاجنوب وشرق تاغرب..
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    7 1
    واقعاپس‌این‌سازمان‌عریض‌وطویل‌هواشناسی‌با‌اون‌همه‌خدم وحشم‌چه‌میکنه!‌شماکه‌حتی از پیش‌ببنی یک‌هوا‌دو روز دیگه عاجزیدچرا ازبیت‌المال حقوق می‌گیرید!!
  • ناشناس IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    9 0
    وضعیت بارنگی در ایران خیلی خطرناک شده است و بارندگی در خراسان رضوی اصلا نیست و به همین خاطر امثال محصول زعفران بسیار کم بود .از نمایندگان و دولت تقاضا داریم که بودجه ای برای بارورکردن ایرها تخصیص دهند در غیر این صورت بسیاری از روستاهای خراسان رضوی و جنوبی خالی از سکنه میشود و وضعیت بسیار خطرناک میشود
  • محسن IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 2
    یه چیزی یاد گرفتید مدیریت آب ، به اندازه که ففط آب میخورم باران نمیاد چه برسه به شستشو و غیره ، داشتن ماهواره دلیل بر بارش نمیشه . قدیم که دو متر برف میامد مگه ماهواره با سرمان بود ؟ یا همین کویر که قبلا قدیم هم خشک بود و رطوبت نداشت و نداره زمستان باران داشت ! موضوع هارب با فرستادن بالون هواشناسی به اسمان متوجه شد .‌ میماند نارضیاتی خداوند اون نمیشه
  • یزدان کرمی IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    11 0
    اگر فکری برای خشکسالی و کمبود بارشها نشود،کشور ما پسرفت خواهد کرد،انگار تا وقتی که هیچ ابی نمانه از منابع زیر زمینی که محدوده استفاده میکنیم بدون مدیریت بعد به فکر اصلاح می افت یم که دیگه فایده ای ندارد،نوش دارو بعد از .... هرکس زمینی داره اینقدر ازش اب می کشه تا ته ش رو در بیاره،برایش هم مهم نیست نسل های بعدی چی سرشون میاد.
  • ناشناس. IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 7
    خوب ی کم بی خیال موشک شین ی کم هارپ درس کنین دل مردم خوش شه. فقط که نباید رتبه اول موشک سازی بشین. برین تو کار هارپ🤣
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 2
    عزیزان یکی ازآشنایان من درترکیه زندگی می کندمیگویددراستانبول خیلی بارش بالاست بگونه ای که آدمها ازندیدن آفتاب افسرده می شوند وهنگامی که آفتاب می شودمردم توی خیابان می آیند وحسابی خوشحال می شوند.
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 17
    شکل جنگ ها تعقیر کرده ، جنگ اقتصادی ... حتی جنگ با اقلیم و آب و هوای یک ملت و سرزمین ، دشمنان ایران و ایرانیان برای ضربه زدن به ما ایرانیان از تمامی ابزارهای خود استفاده کرده و میکنند .. !
  • حمید IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    16 3
    باید آب از خلیج فارس داخل دشت‌های مرکزی ایران انتقال دهند وچند تا دریا چه احیا شود اگه مسئولین بخواهند شدنیست
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    12 5
    اختلاسها دیگه پولی برای باروری ابرها و ماهواره نمی مانه
  • ناشناس۶۶ IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    11 6
    همه اینها بر میگرده به مسولین و مدیریت ناکار آمد که از هر مشکلی به راحتی میگذرن و یکیش همین حقه آبه هیرمند که حتی نتونستن از افغانستان و طالبان به زور حق کشور بگیرند بعد میگن امنیت داریم شک نکنید در مورد هارپ هم همینطوری هست که هیچ کاری نمی‌تواند بکنند مسولین کشور
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    11 14
    این نباریدن ها مطمئنا ناشی از هارپ هست یادمه شش سال قبل شب چله نیم متر برف اومده بود الان خیلی ناراحت کننده هست این خشکسالی خدا خودش ب ما رحم کند
  • حامد RU ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 5
    این شایعاتی بیش نیست ،اگر فرضا هارپ هم باشد« گر چه یک توهم است ،» کشورهای همسایه چنین تکنولوژی ندارند که بخواهند در طول مرزی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر باران های کشور ما را بدزدند!؟
  • GB ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 2
    ۵۲ سال از عمرم می‌گذرد ۲۷سال پیش یکی از دوستان ما که ۲۰سال از ما بزرگتر بود در مورد دزدی ابرها صحبت می‌کرد آن موقع زمانی بود که دیدن ودیو جرم بود..دقت کنید نه گوشی هوشمندی بود و نه ماهواره ای!ما هم به دوستمان میخندیم حالا که تو این فکرم که ایشون چطور فهمیده بود که دزدی ابر و هارپ وجود دارد
  • محمد IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 3
    ما در حال حاضر سدهای زیادی داریم اگر تالاب نداریم ولی این سدها سطح رطوبت را نسبت به گذشته بیشتر کردن پس ربطی به آب زیر زمین ندارد
  • عبدالله IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 11
    دشمن دارای تکنولوژی است واز همه امکانات علیه ایران استفاده می کنه هم ‌شایعه سازی هم ضریب دادن به هراتفاق در ایران هم ضربه زدن از طریق محیط زیست وهرچه که در توان دارد ولی همراهی وناسپاسی خود ما هم بی تاثیر نیست
  • کریم IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    9 3
    تخریب محیط زیست، مازوت سوزی مدیران نظامی فاقد اطلاعات فنی و امنیتی شدن همه ی موارد و... که به آن مبتلا هستیم
  • ناشناس IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    8 2
    هیچکس به فکر ایران وایرانی نیست وگرنه از اینهمه پول هایی که داره به راحتی اب خوردن در باندهای 50و60نفری اختلاس ودزدی میشه هزار میلیاردش هم صزف بارور کردن ابرها کنید که کل تالاب ها ودریاچه های کشور خشک ونابود نشود
  • US ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 6
    سلام ایران درناحیه گرم وخشک قرارداردهارب روهرطورشده بایدخونساکردابرهاروهم بایددرفصلش کمی بارورکرد تاباران بیادهواوزمین ازالودگی پاک شود وگرنه میکروب والودگی مردم رودچاربیماریهای ناشناخته وکرونا ودیگربیماریهای همه گیرمیکندبرفم بایدبارورکردتاحشرات موذی ازبین بروند
  • محمد امامی IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 1
    در عمدی بودن کم بارشی شکی نیست چون من از بین بردن بارش را در منطقه نفتی دشت آزادگان و هورالعظیم به چشم خود دیده ام در مناطقی که دکل های حفاری اجاره ای فعال بود بارش نداشتیم و بیماری های ریوی ناهنجار و بی علت مردم دچار می شدند
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 0
    همه عوامل را بررسی کردید الا یکی و اون هم بی حجابی هست.
  • علی کریمی IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 2
    ما عادت کردیم که گناه خودمان را به گردن دیگران بیندازیم
  • Dudek IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 2
    تنها عامل این فاجعه تعداد تولید بیش ازحد کارخانجات ایرانخودرو و سایپا هستند اصلا نمیشه نفس کشید توشهر چه وضعشه این هوای کثیف میخواین برفم ببار؟؟؟؟!!!!آشغال خودرو
  • مهدی رهبر IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 1
    ما شغل اصلیمون کشاورزی دیمه چندین ساله زیر بار هزینه ها خورد شدیم هر سال اول به امید خدا و دوم به پیش بینی ها زیر وام و قرض میرویم و کشت میکنیم ولی خشکسالی امانمونو بریده اگر امسال هم نباره کاملا ورشکسته ایم
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 2
    نمیدونم چرا مسئولین ی فکر درست و حسابی نمیکنن تا کی بگیم مرگ بر آمریکا
  • جعفر IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 1
    بنده کارشناس برق بودم و در اقلیم های مختلفی از ایران فعالیت داشتم، واقعا عجیبه این حرف ها، همش بهانه های بچه گانه هست، آقای کارشناس با هارپ و امثال این مثال ها خودتون رو توجیه نکنید ، دوست داشتید ، ارتباط بگیرید ،راه حل قطعی ارائه بدم...
    • ج IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      0 0
      بگو همینجا بگم بگم درنیار
  • یک مهندس IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 1
    دلیل کاهش بارش برف و باران فقط و فقط بدلایل زیره اولا ناسپاسی مردم و حرکتشون به سمت ولنگاری دوما دود شدید اتومبیل و صنایع فولاد و سیمان و گرمای انها ثالثا عدم بکارگیری مسئولین دلسوز و خبره
  • جک IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 3
    فقط نمیدونم کی باید به دادمردم بدبخت برسه از اون همه پول چای یکم برا هواشناسی کاش ارز میدادن
  • کریم IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    8 1
    حسن روحانی دلیل شو قبلاً گفته بود که ابر نگاه به پایینش می کنه مگه اه اینجا ایران است نمیباره رد میشه 🤣🤣🤣
  • IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 2
    شماهم که در همه‌کارها زبده و آموزش دیده دارید بخصوص حیف و میل کردن بیت‌المال و اختلاس یه مقدار هم به این کار اختصاص بدهید
  • IR ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 0
    علت اصلی که ابرها چرا در آسمان های همسایه وجود دارند اما وارد خط مرزی ما نمی‌شوند رو بگو..
  • مهران IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 6
    آیا مشکل آلودگی هوا از پروژه هارب است یا از مازوت سوزی تمام وقت در نیروگاهای کشور و بنزین بی کیفیت که حتی افغانستان هم آنر پس داده است پس باید مشکل را جای دیگری جستجو کرد.
  • حسن IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    8 2
    انشاالله مدیریت شود و برنامه ریزی دقیق انجام شود ، ایران ۴۵سال است که دائم و بدون وقفه در حال خدمات گسترده به افغانها است باید از همین گروه چند میلیونی استفاده کرد و آب دریای عمان را به داخل کشور آورد که دیگر نیازی به حق آبه نداشته باشیم و دیگر از داخل کشورشان و با برنامه ریزی کشو های دیگر رودست نخوریم
  • IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 2
    توی شهر گرگان کارخانه ید باعث بارش کم باران شده ودر شهر نکا هم نیروگاه برق
  • IR ۰۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 1
    کی بود کی بود؟ من نبودم دستم بود تقصیر آستین م واقعا که!!! حیف حقوق....
  • یک ناشنوا IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 1
    شما مسولین دعا کنید برف بیاد
  • IQ ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 0
    سال۶۵ یادمان خشک‌تر پاییز در استان کرمانشاه داشتیم وسالاد بجز یک برف یکماهه هم پاییز خشک داشتیم هم بهار بدون باران که عجیب بود،منظور اینه سال‌های کم بارش بعضا داشتیم ولی سال‌های بارش هم زیاد بوده لذا همه چیز به هارپ مربوط نمیشه ولی کلا الگوی بارش‌ها تغییر کرده دیگه خبری از اون ابرهای مدیترانه ای نیست
  • محمد IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 1
    لطفا ابرها بارور کنید سیل بیاد بهتر از این است که رودها و دریاچه ها و آب های زیر زمینی خشک شوند
  • محمد عظیمی IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 1
    ایران که توانایی تولید ماهواره دارد، پس چرا ماهواره هواشناسی نداریم؟مگه نمي توان مثل ماهواره امید ماهواره هواشناسی هم پرتاب کرد؟۹۷۵
  • رسولRkm8 IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    9 1
    همش بخاطر دست بردن در کار طبیعت هست. قنات‌های که از قرن ها پیش وجود داشته اند رو خشکاندند، تونل زدند تا آب چهارمحال به دشت های خشک اصفهان و یزد برد و امثال این کارها باعث نابودی کشور شده
  • آشنا IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 1
    ای‌با‌با‌...‌بیخود‌جلو‌جلو‌اعلام‌نکنید‌که‌فلان‌روز‌باران‌وبرف‌داریم مثل‌قبلنا‌بی‌سر‌وصدا‌باشه‌بهتر‌نیست‌ این‌دم‌و‌دستگاه‌هوا‌شناسی‌کلا‌از‌صدا‌و‌سیما‌برداشته‌بشه‌.
  • حسین لطفی IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 0
    همان نبود رطوبت وخشکی سطح زمینها باعث نباریدن شده .درشمال این مشکل را نداریم.بر ا ی بارور کردن ابرها نیز بر نامه ریزی باید کرد
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 1
    میانگین بارندگی کشورهای جهان ۷۰۰ میلیمتر هست. میانگین بارندگی ایران ۲۱۰ میلیمتر هست (کمتر از یک سوم دنیا) کشور خشکی مثل ایران، نباید بیشتر از ده میلیون جمعیت داشته باشه
  • عدالتیان تهرانی IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 1
    وقتی با سد سازی همه جا را خشک کردیم و دیگر رطوبت نیست بارش که نخواهیم داشت بلکه بدلیل کم شدن اب های زیر زمینی . شاهد نشست زمین خواهیم شد و باعث نابودی طبیعت / عدم مدیریت طبیعت و سوءاستفاده از آن
  • ریحانه IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 0
    خب چرا از دریا آب را وارد کشور نمی کنید تا رطوبت کافی تامین بشه وبارندگی ایجاد بشه؟
  • سعید BG ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 2
    با عرض سلام خدمت جناب جاویدی و مردم عزیز ایران از نظر من عدم بارندگی و تمرکز توده های کم فشار هم می‌تواند دستکاری انسان ها در طبیعت و باروری ابر ها و تغییر جهت ابرها از طریق علمی و همینطور خرابی هایی که خودمان باعث آن ها می‌شویم از جمله کندن تونل ها و چاه های نفت که مشعل آن ها همچنان روشن هست .چاه های آب بی رویه و سد سازی های بدون استفاده .البته می‌توان گفت دزدی ابرها و تغییر جهت آن ها شاید باور نکردنی باشد اما حقیقت دارد و در آینده این دست کاری های انسان باعث حوادث غیر مترقبه خواهد شد از جمله زلزله و سیل
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 3
    اونوقت چطوری عربستان برف میاد؟!
  • کامران IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 2
    پیش بینی بارش بخاطر امیدوار کردن مردم بود. خیلی ام تاثیر داشت . اینجا همه چی سیاسیه
  • علی IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 1
    سلام نفری سه درخت بکاریم درست می‌شود البته کاشت درخت در بیابان و مناطق فاقد درخت باید صورت بگیرد. با نشستن و نق زدن و بحث کردن هیچ چیز درست نمیشود
  • رضا IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 2
    تو اروپا چندین سد رو خراب کردن به خاطر اینکه این سدها مخزن تبخیر هستند و تاثیر مستقیم تو آب و هوا دارند تو کشور ما هم به دلیل بی مدیریتی دریاچه ارومیه رو خشکاندند هنوز هم کاری نمی کنن
    • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      0 1
      وقتی آب نیست درخت کاشتن چه فایده دارد کنار زاینده رود در باغها ملیونها درخت بود حالا کجایت
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 0
    به حرف روحانی رسیدید ابرها زیرشون را می‌بینتد و می‌بارند
  • ایرانی IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 0
    عواملی مانند -سدسازی های غیر منطقی که بجای آن بهتر بود از آبخیزداری استفاده میشد. - برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی و در نتیجه افت شدید سطح ایستایی، ، متاسفانه نامدیران کشور فقط می خواهند در تمام محصولات کشاورزی خودکفا شوند، آنهم به دلیل تحریم ها - جنگل خواری های وحشتناک، هم بخاطر مصرف چوب و هم زغال آن ( در مناطق غربی و جنوبی کشور بعضاً به عمد جنگل را آتش می زنند تا از زغال درختان استفاده کنند)
  • هی IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 1
    با سد سازی جنگل‌ها رو بردن زیر آب و محیط زیست رو تخریب کردن. بعد انتظار بارندگی هم دارین
  • احمد IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 1
    تا کی نیروگاه نکا باید مازوت بسوزونه
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 2
    رهاکردن پارازیت
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 4
    همه این خشک سالی بندازیم گردن افغانی که در ایران زندگی می کنند این‌ها نفس زیاد می‌کشد باید این‌ها بیرون کنید
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 0
    شما هم ابرها رو بارونزاکنید کارهاییکه کشورهای دیگه میکننا
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 1
    این موضوع بارور کردن ابرها در ترکیه را سالها قبل استادی مطرح کرد و به او خندیدن حالا تحویل بگیرید.
  • مجید IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 2
    آدمهای نادان و ضعیف همیشه به دنبال این هستند که کار نکردن و شکست خود را گردن این و آن بیندازند کشور ما ادعاهای مسئولینش به عرش می رسه ولی در عمل کاملا کارایی ندارند هر چه قدر بیشتر بمانند ویرانیها بیشتر می شه
  • مهدی DE ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 0
    حالا هی برید جنگلهای شمال رو نابود کنید برید برای خودتون بخاطر اب و هوا خانه بسازید جنگل رو نابود کنید و چشم بازکنید ببینید اونجا هم شده کویر
  • مهدی DE ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 0
    حالا هی برید جنگلهای شمال رو نابود کنید برید برای خودتون بخاطر اب و هوا خانه بسازید جنگل رو نابود کنید و چشم بازکنید ببینید اونجا هم شده کویر
  • محمدرضا IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 0
    ما در سایت های هواشناسی گوگل شاهد عدم بارش بودیم. این سایتها فیلتر هم نیستند. شما از چه سایتی استفاده می کنید که این همه خطا دارد...؟
  • فری IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 0
    چرا به هارپ و دیگر عوامل می پردازید اما یک عامل اصلی را فراموش کرده اید.فساد گسترده
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 1
    علل اصلی کم باش شدن آذربایجان های شرقی دریاچه ارومیه است وجود رطوبت در ان باعث تغذیه ابرها می شده پدر نتیجه بارشهای بیشتری داشتیم
  • زهرا نژاد شاهرخ آبادی IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    7 2
    کاش ازهمه چوپانان وبیابانگردهای پیشکسوت تا درقید حیات هستند دعوت میشد وازتجربیات آنها در زمینه هواشناسی استفاده می‌شد
  • روح الله IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    8 1
    ظلم و فساد در کشور افزایش یافته است
  • .. IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    15 3
    فکر و ذکر مسئولان فقط غزه هست خشکسالی کیلوئی چند نمونه آن عدم شرکت هیئت ایرانی در کنفرانس بین المللی تغییرات اقلیمی در امارات بود ، در این کشور همه چیز تحت الشعاع سیاست هست و لاغیر ،
  • مهدی IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    8 2
    کار کار اسرائیل و آمریکاست
  • علی IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 3
    فکر کنم ریل پیشرفت با سرعت زیاد از کشور خارج شده
  • محمدعلی IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    8 1
    خواهشا دوستانی که مغالطه میکنن،دست از اینکارشون بردارن! یه کم منطقی باشیم
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 2
    پولای چای دبشو برگردونین ماهوارە هواشناسی بگیرین
  • رضاطهماسبی IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    10 1
    بنظرم از انرژی خورشیدی برای تبخیر بیشتر آب دریاها باید استفاده کرد.چون خیلی از کشورها درگیر خشکسالی هستند
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 0
    بی مدیریت
  • طاها IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    17 1
    ماراچه به ماهواره وهواشناسی دقیق پول نفت وگاز وثروتمان بگذاریدصرف موشک شود
  • حسن IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 1
    به واقعیت میتوان گفت از وقتیکه بشر در بارور کردن ابرها دخالت می‌کند سیستم و نظم و نظام بارش برف و باران و آب و هوای فصلها دچار اختلال و در پی آن خشک شدن دریاچه ها به وجود آمده است .بارور کردن ابرها باعث عمل تقطیر ابرها را به صورت سریع میشود و در نتیجه آن بارانهای سیل آسا و مخرب صورت میگیره و باعث فرسایش کوهها و گلی شدن جلگه ها و رودخانه ها و درنهایت پر شدن حوضچه دریاچه ها میشود
  • ناشناس IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 2
    به قول خودشون کم بارش بودن باران عامل اصلیش بی حجابیه وگرنه اصلا مسئولین و رده بالاهای کشور مقصر نیستن
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    7 1
    وقتی این همه جمعیت افغانی در ایران اسکان دادید مشخصه چه مقدار اب مصرف میکنن؟
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 1
    هارد رو دولت خودمون با مازوت سوزی انجام میده دلیل فقط مازوت نیروگاه هاست
  • حسینی GB ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 4
    اگر جریان هارپ و دخالت در بارندگی صحت داشته باشد اینکه جنایت ضد بشری است... چگونه دولتی راضی می‌شود بی آبی به ملتی تحمیل کند!! برای چی!!! دراین جور مواقع باید شکایت کرد اگر جواب نداد به زور و ابزارهای جنگی متوسل شد ...
  • آمین IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 3
    متاسفانه مسئولین ما در عمل هیچ باروری ابرها اگر انجام بشه کمک خیلی بزرگی به کشور خواهد شد
  • علی IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 0
    خوب این همه مشکل داریم کی باید حل کنه دانشمندان سرکار نیستن یا از ایران مهاجرت میکن یا مهندسان خارجی کمک بگیریم باپول نفت
  • علی IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 31
    سلام شاید این حرف به نظر بعضی قدیمی شده باشد ولی باور کنیم کم بارشی بخاطر گناهان هست شاید بگید کشورهای دیگه بیشتر گناه میکنند پس چرا آنجا خشکسالی نیست جواب کشور ما کشور شیعه و مسلمان است و آخرین دین خدا و ادعا هم میکنیم ولی گناه هم زیاد میشود و اینها بلاست
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 10
    همش بخاطر آلودگی و گناهان مردم برکت برف و بارون رفته
  • احمد IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 5
    مگه این چند سال چند ماهواره نفرستادن فضا گفتن برا هواشناسی هم هست پس چطور نداریم
  • س IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    10 1
    فقط دنبال علت میگردین؟! اما مسئولی دنبال راهکار نیست چون مهم نیست ، مسئولین نشستند اوضاع را رصد میکنند و بعد مدارس را تعطیل میکنند و دور کاری کارمندان را تصویب میکنند واقعا دست مریزاد به اینهمه خلاقیت .تابستان آب نداریم ،پاییز وزمستان هوا نداریم اما تا بخواهید حقوق های نجومی داریم
  • علی IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    10 2
    من تا حالا ندیدم اینا بگن ما مقصریم همیشه یه عامل خارجی پیدا میکنند که تقصیرو بندازم گردنش ، وزیران باهوش پارسی 🤭
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    7 2
    بعضی از مناطق آمریکا هم دچار خشکسالی شدید هستند اگر هارپی وجود داشت فکری به حال خودشان می کردند. در این مورد هم همه منتظرند دستور آقای رئیسی برسد که کارشناسان هواشناسی درست پیش بینی کنند همانطور که دستور دادند و پمپ بنزینها را درست کردند.
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    15 0
    مصرف بالای آب برای تولید محصولات کشاورزی جهت صادرات، اقلیم ایران را نابود میکند اگر صادرات محصولات کشاورزی و دامی ممنوع شود، قطعا از مصرف آب کاسته خواهد شد، و به تبع آن رطوبت افزایش یافته و باران خواهد بارید بهتر است به جای صادرات محصولات دامی و کشاورزی به فکر صادرات محصولات پتروشیمی توسط بخش خصوصی باشیم
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 1
    پیش بینی هاتون آبکیه خواهشاً آسمون و ریسمون نبافید.
  • ق م IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 2
    مسعولین نباییدمنتظربرف یاباران باشن بایدفکردیگه بکنن یاچن تاکارشناس ازاروپایاامریکا بیارن
  • لیلی IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 0
    از بین بردن منابع زیرزمینی آب ،از بین بردن تالاب ها و دریاچه ها ،قطع درختان همه دست به دست هم دادند البته سالها پیش دانشمندان در مورد مشکلات آب و هوایی و خشکسالی ها در ایران می گفتند ولی متاسفانه مسئولین به فکر همه دنیا هستند بجز ایران
  • حسن IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 8
    امنیت مهمترین نعمت است که شما شکر آنرا به جا نمیارین .اگه داعش میومد یا آمریکا داخل میومد میدونید چی میشد .
    • ممد IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      2 0
      واقعا میگی یا داری مسخره می کنی 😂
  • سید IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 2
    علت هارپ نیست . دزدی و اختلاس و بی دینی و هزاران مشکل دیگر و روی بر گردانند معنویت دنیوی از ما مردم است که یکی از دلایل مربوطه است . و در موارد دیگر نظرات دوستان هم کاملا مفید و کار ساز است .اما گوشی شنوا نیست که چه ها دارد می شود
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 0
    سلام.این همه اختلاس،اگر یک صدم آن را برای هواشناسی و طبیعت ایران هزینه می کردند ،الان این طوری منتظر اعلام بارش نمی شدیم،افراد کوچک وقتی به کارهای بزرگ گمارده می شوند منتظر از این بدتر بمانید،وقتی وزیر کشاورزی برایش به اندازه سرسوزنی کشاورزی و طبیعت ارزش نداشت همین می شود،خداوند درکمان را بالا ببرد
  • مهدی IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 0
    چیزی در مورد سدسازی بی رویه که یک دلیل مهم در ایجاد تغییرات آب و هوایی است نگفتید.
  • US ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 0
    چرا ایران از ابزار باران زا استفاده نمیکند مگه ما از ترکیه چی کم داریم که اونا میتونن و ما نمیتونیم یا حرام هست دخالت در این مورد
  • خلیلی IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 2
    مگه توی کار اوستا کریم هم میشه دخالت کرد
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 0
    چرا نمیگید بیش از حد ساختن سدها ک تمام رودخانه و رودهای کوچک و تالاب هاخشک شدن چرا جلو چاهای عمیق نمیگیرین دیگه هیچ رطوبتی نیس ابر هم ک بیاد باید رطوبت باشه ک بارون بباره فقط خدای اون های ک نزدیک سدها هستن داده ما بدبخت ها ک پایین تر هستیم و قدیم و ایام کشاورز بودیم هیچ
  • ناشناس IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 0
    بله وقتی که اکثر رودخانه ها و تالاب ها به خاطر سو مدیریت و منافع عدهای خشک شدند و رطوبت کافی در منطقه وجود نداشته باشد. ابرها می آیند و رطوبت که در منطقه نباشد. ابرها تقویت نمی شوند و بارندگی خیلی کم می شود. ریشه همه این مشکلات بر می گردد به عدم تخصص مسولان
  • ناشناس IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 1
    چی شد قدرت اول منطقه ماهواره هواشناسی نداره .
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 1
    خداا کارش خوب خواستن برا بنده هاش هست اما بنده هاش نمیزارن ان شاءالله خداا خودش کمکمون کنه از این وضع خشکسالی بیرون بیاییم
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 1
    امسال زمستان عقب تر افتاده این شاالله تو این دو سه ماه آینده بارندگی شود قدیم ها هم اتفاق افتاده که تیرماه هم برف امده
  • خودم IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 1
    مسئولان چرا بفکر آب و هوای ایران باشند اوضاع بارش تو کانادا خوب باشه کافیه چون خانواده شون اونجا هستن. فقط اختلاس
  • مرتضی از ملایر IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 1
    متاسفم برای دولت آنقدر که برای حجاب انرژی گذاشته یک دهم واسه خشکسالی وقت نمیزارن ماشالله به این فکر (سفیران حجاب )
  • کهنه سرباز IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 0
    ما نه ماهواره هواشناسی داریم ، نه هارد داریم ، نه مدیریت آب و خاک داریم ، ولی ما همه امکانات و فناوریهای روز دنیا و در صدا وسیما داریم !! و تا بخوای مسئولین خوش بیان!
  • ناشناس IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 1
    چرا ترکیه به فن اوری ابرها رسیده ولی ما این فن اوری رو نداریم تا زمانی که با جهان درگیر باشیم وضع ما همین است
  • محمد IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 0
    نکنه پل میانگذر شهید کلانتری هم کار دیگران هست یا 140سد برروی دریاچه اورمیه هم کار دیگران هست
  • علی IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 1
    چاه‌های دریاچه ارومیه رو با سنگ‌های یک‌تنی را داخل چاه‌های دریاچه ارومیه پر کردین - اون سنگ ها رو باید دربیارین _ چاه دریاچه ارومیه خودش آب خودش‌و تامین میکنه .
  • سید IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 1
    یکی نیست بگه بابا آدمو چی فرض میکنید. بله چاه های بیش از اندازه و سد زدن تاثیر داره. ولی چرا اشاره به آلودگی زیست محیطی اشاره نمی‌کنید و اینکه برخی اومدن که این مملکت رو فقط به یغما ببرن بااختلاس و دزدی و....... بیچاره نسلی که میخواد تو این مملکت زندگی کنه
  • م IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 1
    یادم میاد چند سال پیش یکی از مقامهای دولت آمریکا ، تو سخنرانی گفت . کاری می کنیم ایران به کشوری خشک و بیابانی تبدیل بشه.
  • رسول IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 1
    کمی ازاون همه دلارکه برای امسال چای دبش ذخیره شده برای باران خرج کنید
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 1
    بله در همسایگی ما کوههای آذربایجان پر برف ولی کوههای ما بی برف علت همین است مسئولین بیدار شوند کاری کنند که این سد هارپی را بشکنند
  • ناشناس IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 1
    در ایران بخور بخور اونقدر زیاده که دیگه به بار بری ابرها نمیرسه فقط بتوانند جیبهای خودشون را پر کنند به فکر کشور و مردم نیستند
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 0
    تنها دلیل منطقی برای خشکسالی در ایران افزایش آلودگی هوا به دلیل ترددهای بیهوده و سوخت نامناسب می باشد
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 1
    وجود سدهای خاکی زیاد عامل اصلی در این روند است چرا که به گفته کارشناس محترم رطوبت کمه و خشک شدن سریع دریاچه ها ی درون ایران عامل مهمی مثل مرغ تخم طلا که مرغه رو کشتند سد خوبه کم باشه هر چیز زیادیش خوب نیست.حتی پند زیاد و دلسوزی بیش از اندازه برای همسایه.میاد یه کاری انجام میده که تو رو بکشه پایین.تا پند نگی .و دیگر همسایه ها هم دوست دارن طرف اونو بگیرن . انشاا.. انسان به آن تمدن برسه به خودش و دیگری ضرر نرسونه.
  • معلم IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 3
    خود مسولین می دونن که فقط وفقط عامل هارپ کشورهای همسایه باعث کم بارشی در ایران شده . و دیگر هیچ . پس فکری کنید .
  • بنده خدا IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    7 1
    مسولین کمتر دروغ تحویل مردم بدهند گرونی فقر بدبختی هنوز انتظار دارید بارون هم بیاید
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    18 1
    اینهمه پهباد داریم میسازیم و تبلیغش تا اون سر دنیا میره چرا اونا را واسه اهداف غیر نظامی استفاده نمیکنیم؟
  • فرزین IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    8 1
    تا زمانیکه این اختلاسهاادامه داره پولی برای فعال شدن و بارورسازی ابرها انجام نمیشه
  • موشک DE ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    8 2
    متاسفانه جمهوری اسلامی جای ماهواره هواشناسی ماهواره نظامی میخواهد و به فکر کشاورزان و باغداران ایران نیست
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      1 3
      هم ماهواره هواشناسی نیاز داریم و هم ماهواره های نظامی
  • عیسی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 0
    در‌اروپا‌
  • آریا نامدار IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    6 1
    عزیزان کشورهای عربی از دریای عمان وخلیج فارس به وسیله آب شیرین کن دارند برداشت می‌کنند و از پسماند آب بوسیله تسویه در صنایع استفاده می‌کنند و حالا کشور ما سد میزنه وآب معدنی به کشورهای مجاور میفروشه چرا چون فقط پول براشون مهمه ویادی کنیم از شعر فردوسی ...به یزدان که گر ما خرد داشتیم کجا این سرانجام بد داشتیم
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 0
    افسرده شدین؟ حقوق میگیرید برای پیشبینی های غلط؟ خب نوستراداموس استخدام کنید تا کمتر پیشبینی غلط داشته باشین.
  • بیکار IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 0
    یاد روحانی به خیر....اونم همین حرف کارشناس را زد اما همه بش خندیدن واقعا......
  • امین IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 2
    فناوری هارپ را جدی بگیرید. از این فناوری برای اکتشافات ماهواری چاههای نفت و گاز و حتی مواد معدنی استفاده می کنند .این کار باعث از بین رفتن ابرهای بارش زا میشود . نخبگان کشور برای این مورد باید فکری اساسی کنن
  • US ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 3
    نباریدن برف وباران فقط نداشتن حجاب است که باید بعضی از خانم ها رعایت کنند
  • بهزاد IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 4
    پارازیت هایی که روی ماهواره میندازند یکی از دلایل عمده کاهش بارندگی در ایران است
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 0
    کاهش بارندگی دلایل بسیاری دارد: - افزایش گازهای گلخانه ای وگرم شدن کره زمین بدلیل مصرف بی رویه سوخت و انرژی- عدم جایگزینی سوخت های پاک - استفاده بی رویه از آبهای زیرزمینی جهت خودکفایی به هر قیمت - نداشتن علم و تکنولوژی روز وعدم استفاده از آن
  • ,نجمه IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    12 0
    بااین شرایط خشکسالی پی درپی چرا ما باید صادرات محصولات کشاورزی داشته باشیم .حتی نباید هر ساله کشت کشاورزی صورت گیرد.الان وقت آن نیست که ما ادعا کنیم در تولید محصولات کشاورزی مستقل شدیم.ما نباید حتی یک قلم محصول صادراتی کشاورزی داشته باشید .باید اندازه نیاز داخلی صورت گیرد تا برداشت کمتری از آبهای زیرزمینی صورت گیرد .چون هر چی صادرات منافع داشته باشد نمی تواند جبران ضرر کم آبی در کشور را بکند.شاید در سالهای آتی حتی نتوانیم نیاز کشور را بکنیم.باید گفت وزیر جهاد کشاورزی اگر به فکر نباشد جفا کرده است.
  • عیسی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    7 0
    کشور‌بی‌برنامه‌‌اخر‌عاقبتش‌همینه‌
  • سعید IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 1
    ظاهراً روحانی درست می‌گفت که ابرها پایین رو نگاه می‌کنن اگه سبز بود می‌بارن اگه نبود رد میشن میرن!
  • FR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    4 0
    کدوم مسول تحقیقات انجام بدهند. میرسلیم که فرق 206با لندکروز زیاد خیلی میدونه یا یا اون مسولی که 20هزار درخت زیتون نابارور به اشتباه کاشتن بعد 15سال متوجه اشتباهشون شدن.
  • فرد US ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 1
    عامل این همه پیشامدها بی برنامه گی ، عدم توجه به طبیعت ایران توسط مسئولین بی مسئول و توجه به حاشیه ها .
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    5 1
    برف نمیاد قدیم دلها یکی بود مردم خدا را شکر میکردند برکت بیشتر بود الان چی
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 1
    چرا از خداوند بزرگ که قدرت مطلق هست برف و باران نمی‌خوایم چی شد که خدا تو زندگی هامون اینقدر کمرنگ شده از یاد بردیم از کجا آمده ایم به کجا میرویم بهر چه آمده ایم
  • محمود سروش IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 1
    ایرادی نداره، با اینکار می خواهند امید از زندگی ما رو بگیرند ولی نمی دونند زندگی در شرایط فاجعه بار امید به زندگی رو در ایرانیانافزایش می دهد
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    این کارشناس نگفت سدهای زیادی که زده شده تبخیرو کم کرده و بارش کم شده ؟دست بردن زیادی تو طبیعت و تغییر مسیر رودخانه ها باعث شده کم بارون بیاد
  • ناشناس IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 0
    تمام درختان زغال شدن،سفرهای زیرزمینی شدن سیب زمینی‌ها و صادرشدن تاکشورای دیگه کیف کنن،طبیعت نابودشد،کشورترکیه تمام ابرها رابارورکرده ،ترکیه سبز ایران خشک،باغهاوباغداران که عامل اصلی وجود درختان بودن ازبین رفتن،بارانوبرف درکوی نمیبارد
  • احمد IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 0
    وقتی احمدی نژاد رجل شود نتیجه همینه.
    • رضا IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      0 1
      خشکسالی به دلیل بی حجابیه الان آمریکا با حجاب هستند که بارون میاد
  • امیر IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    من میتونم تمام آب و هوای ایرانو درست کنم فقط باید حمایت بشم تا تمام ایرانو آباد کنم
  • ک ن IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 1
    ایران هم سلاح هارپ دارد هم ضد سلاح هارپ دارد گفته جهت تضعیف است
  • علیرضا امینی IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 2
    مرگ برامریکاو اسراییل برف وباران دزد کودک کش که نمیزاره توکشورما برف وبارون بیاد تحریمهای امریکا باعث شده حتی برف وبارونم توی کشور نیاد مرگ براسراییل برف دزد
  • احمد IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 0
    خدا رو شکر در تمام زمینه ها با مدیریت جهادیمون حرف اول رو میزنیم
  • زهرا IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    اونقد کشور آلوده است از هرلحظه ابرها چجوری میتونن بارور بشن و ببارن.. مخصوصا تو این دولت که همه مسئولا ماشالا به فکر جیبشونن و مهم نیس کشور چه بلایی بر سر این آلوده گیها سرش میاد
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 1
    ایران ماهواره هواشناسی نداره؟؟؟؟پ چطوری پیش بینی میکنید؟؟؟؟یعنی ما ماهواره هواشناسی نداریم؟ ما !! ایران!! که همه چیز داره،ماهواره هواشماسی نداره
  • علی IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 0
    اداره هوا شناسی باید تابستان تعطیل بشه چون هیچ فعالیتی نمیکن و کارایی نداره و تابستون نه بارندگی هست نه برفی.بودجه ای الکی میگیره
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 0
    مازوت سوزی که اصلاً تاثیر نارد،😁😁😁
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 2
    وقتی یک عده عمدا با خدا دشمنی میکنن و سینه و ناف رو انداختن بیرون، میخاید مثل کشورهای دیگه باران بیاد که این مسخره بازیها رو ندارن؟
  • بهرام RO ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 3
    باید دعای باران کنیم تا باران ببارد.
  • بهرام RO ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 1
    اگر آقا و آیات عظام که بندگان صالح خدا هستند و با عالم غیب د تماس هستندد دعا کنند باران میبارد.
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 2
    خدا از ایران قهرش گرفته
  • هموطن IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 1
    همه این صحبت ها درست ولی این اندازه خشکسالی طبیعی نیست
  • رضا IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 0
    علت اصلی اسلحه هارپ است این را مسولین هم می‌دانند وهیچ کاری هم از دستشان بر نمی آید
  • علیرضا IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 1
    پخش پارازیت برای جلو گیری فرکانسهای ماهواره ای موجب این همه کم بارشی میباشد .
  • ع IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 0
    پس چرا ما هارپ و ماهواره هواشناسی نداریم ما که داریم ماهواره تو مدار قرار میدیم
  • کشاورز IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 3
    نه امری هست نه ابری چگونه باران ببارد ملایکها دستور ندارن
  • بابا بینظر IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    2 1
    همه کشورها کم آبیه ولی درایران بارش نیست این یه چیز روشنه بهونه نتراشید ببینید کدوم کشور چه جوری اینکاروکرده مشکل روبرطرف کنید گرنه میهن مان ازدست میره
  • ایران IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    3 1
    خدارو شکر هیچی نداریم ..........
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      0 0
      با خدای خودمون روراست باشیم
  • یاسر IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    تا چن سال دیگه خشکسالی ادامه دارد و یه بارانی در پیش رو خواهیم داشت که نظیرش تو تاریخ کم خواهد بود و این بارش این چنینی یکی از علائمی هست که ظهور نزدیک هست
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    هر چقدر که بارندگی ها کم می‌شود در عوض چای دبش صلواتی زیاد می‌شود
  • علی IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    پس این کنفرانسهای بین المللی راجع به تغیییر اقلیم در اثر مصرف بیش از حد سوختهای فسیلی همش کشک است سیل ماشین در شهر و روستا سراسر گیتی را در نوردیده و موجب تغییر آب و هوا شده انوقت شما دنبال هارب و باروری ابر ونبود ماهواره هستید
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    دلیل واقعا مشخص اما متاسفانه کو گوش شنوا چرا برف در ایران نمیبارد و در ترکیه همسایه دیوار دیوار ما برف زیادی تا بحال بارید شده مازوت سوزی صنایع بنزین بی‌کیفیت خودروهای بدون استاندارد صنایع آور هال نشده زمان قدیم باعث کم بارشی و بی بارشی باشیم
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    سال 1401 وصل هوا داشت مثل قدیم به روال معمول از اول پاییز بصورت مرتب سیستم بارانی می‌آمد تا اینکه زلزله ترکیه آمد که فیلمش تو یوتیوب هست قبل از زلزله یک نور قوی به آسمان می‌رود که همان هارپ هست نتیجش گرم شدن یوسفر جو وطبق معمول حالا تا چند سال خشکسالی شدید
  • علی IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    به نظرم هوا شناسی ومجلس را تعطیل کنید بروند مسافرت لذت ببرند
  • سعید IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    آقا نمیگیم صدرصد مقصر است اما وقتی داری در برنامه‌های تلویزیونی و مجازی نشان میدن چطور یک ابرباران را خوشک یاانتقال میدن بخصوص بادشمنی امروزی چطور توضیح میدید
  • Mehdi BG ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    ایران هم باید مثل عربستان و قطر و ترکیه و....پول بده که ابرها رو بارور کنند که ان شاالله قبل از رسیدن به ایران ،باران و برف حسابی بیاد
  • محسن IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    تنها راه باروری ابرهاست . اینجوری رصوبت هم به زمین برمیگردد . مسئولین ما اعتقادی به علم ندارند
  • عبیداله IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    اگر دراثر بی رویه برداشت درعرصه های منابع طبیعی است پس چرا دولت مجوز کندن کوهها را می دهد؟
  • محمود IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    علت کم بارشی ایران ۹۰درصد به خاطر تولید بیش از اندازه گرما توسط سوخت‌های فسیلی میباشد الآن روزنانه ایران ۸۵۰میلیون متر مکعب گاز میسوزانه و یه چیزی حدود ۳۰۰میلیون لیتر گازوئیل بنزين نفت سفید مازوت و زغال‌سنگ مصرف می‌شود که این مصرف زیاد به علت ارزانی انرژی میباشد
  • Nima IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    توهم زده چه ربطی به هارپ داره کلا کره زمین امسال یه دفعه گرم شد اما ماام باید تسلط و مدیریت و برنامه ریزی کنیم
  • علی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    همین و کم داشتیم ماهواره ایران سقوط کنه بخوره تو سرمون
  • محمد IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    ایران باید آمریکا رو تحدید به مقابله به مثل با هارپ کنه . ساختن و استفاده از هارپ سخت تر از هایپرسونیک که نیست صد سال قبل هارپ رو شروع به ساخت کردن
  • حمید IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    لازمه درست شدن تغییر و اصلاح میباشد که باید از خود آغاز کرد و نه از دیگری اگر خود درست باشی میتوان الگوی دیگری بود وگرنه خرما خرده نتوان منع رطب کرد
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    پس تا میتونیم جنگل‌ها مراتع را نابود کنیم وساختمانهای سربه فلک کشیده بسازیم وجهان هستی زیبا را نابود کنیم همانطورکه حیوانات وآبزیان رابه فنا دادیم باعث تاسفه انسان چگونه اشرف مخلوقات شد نمیدانم☹️☹️☹️🖤🖤🖤
  • حسین IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    اول سال گفتند امسال پر بارشه چقدر تاکید کردند النیو امسال داریم وسیل وووچی شد
  • حسین IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    ده سال یا بیشتر یعنی اوایل دهه هشتاد به بعد خشکسالی در ایران در حال وقوع بوده واز مهمترین دلایل خشکسالی شدید درایران نسبت به سایر مناطق دنیا در چند سال گذشته آلاینده های جوی خصوصا مصرف بی رویه بنزین و سوخت های فسیلی است که اکوسیستم ایران را نابود کرده و با این شرایط که پیش می رویم اوضاع بدتر و بدتر می شود
  • ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    ما بدنبال نخود سیاه بودیم
  • چای دبش IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار است تا تو نانی بخوری و اختلاس نکنی
  • حسن FR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    مرند و حلفا پر ابر نمی باره غیب میشه دریاچه اورمیه خشک تا تهران کویر خواهد شد ولی امسال شمال اذربایجان عصبانیت نود درصد مردم به حد انفجار رسیده اخرش سر این قضیه یک شورش عظیم تمام مردم سرمایشونو دادن باغ و کشاورزی حتی دکتر و معلم هم
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    با سلام مثل روز روشن که کار دشمنه همه کشور های همسایه برف دارند الا ایران.
  • Adaam IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    کی میگه؟ اینجا چند روز پیش برف زد خیلیم خوب بود
  • ایرانی DK ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    هارپ چیه؟
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    سوء مدیریت در سطح کلی ازبین بردن پوشش های گیاهی و تخریب طبیعت صدور بی رویه پروانه حفروبهره برداری چاه وبرداشت بی رویه آب های زیر زمینی و فرو رفتگیها در دشت‌های حیاتی کشور همه وهمه سوءمدیریت امید وارم فکری بشه وگرنه چشم انداز بدی برای آینده ایران هست
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    موشک واجب‌تر!!!
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    1 0
    بعد از امضای برجام قبلی کشور هم بارش ها خوب شد وهم اب وهوا. همش دستکاری شده است.مردم میدانند
  • نگین IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    مگه میشه برف نیاد چرا جلوی دستگاه هارپ رو نمی‌گیرید یعنی امسال برف نمیاد
  • حسین IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    عزیزان خشک سالی یه امر طبیعیه مگر زمان حضرت یوسف فیلرهای پالایشگاه بوده .همه چیز دست خداست درست میشه
  • ماهور LU ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    عسلویه استان فارس را نابود کرده بخاطر تولید گاز های گلخانه از تولید گاز طبیعی
  • مسلم حسينی IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    اگر آمریکا با آنتن های هارپ می‌توانست کاری کند برای خودش می‌کرد واقعا جای تعجب دارد که کارشناسان چنین عدعا های بکنند
  • حمزه IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    هارپ واسه ما جنوبی ها کارساز نیست واسه اینکه از اول بارون نداشتیم
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    پس بگو خدا وجود نداره
  • رضا IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    با سلام سال ۹۸ ابرها رو بارور کردن و بارندگی ها خیلی خوب اون سال ۲ هواپیمای سوخو روسیه در اجاره اداره هوا شناسی بود من همیشه اخبار نگاه می کردم سال ۹۹ تمام شد اجاره نامه و هیچ بودجه ای برای بارور کردن ابرها اختصاص نیافت و رئیس هواشناسی همون موقع هر چی داد و بی داد کرد حرفش خریدار نداشت حالا باید چوبشو بخوریم مردم
  • ناشناس IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    اولا فقط خدا میدونه بارندگی میشه یا نه. از دست بنده خارجه دوما با این بی‌حجابی انتظار برف وبارون هم دارید. همین که زنده هستیم خودش یک لطف زیادی هستش‌
  • اصغر حسینی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    همه چیز در اختیار خداوند است خدا بخواهد همه چیز درست میشود
  • فریبا US ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    ایران جهت بارش باید از کشورهای ابرقدرت کمک بگیرد. جهت این امر سرمایه گذاری دولت بسیار موثر خواهد بود. کره شمالی و چین و شوروی بهترین گزینه جهت کم بارشی خواهند بود.
  • تقی رمضون IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    خانمها آقایان صبور باشید درست میشه کارشناسان هواشناسی قول داده‌اند حداقل تا صد سال آینده با مساعدت مسئولان همیشه در صحنه مشکل مشکل را حل کنند
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    بی کفایتی خودمان را گردن این اون می‌اندازیم همیشه دنبال مقصریم به جای راه کار کار دشمن بود پس چرا این ها همیشه ضربه می‌زنند یه بار هم ما ضربه بزنیم
  • محمد IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    آیا جای ساختن موشک رو به علم بارگذاری ابرها بیاوریم
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    سال ۸۶ که گاز مازندران با سفارش رفسنجانی توسط ترکمنستان قطع شد ، تمام چند روز برف داشتیم ، یادمه دهه ۵۰ ملت یه اتاق رو گرم میکردند ، بخاطر همین جو گرم نمی شد و برف و باران داشتیم ، به نظرم دلیل اصلی عدم بارش گازکشی کل ایران و گرم شدن تمام خونه است
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    سالی ۲ تا ۳ میلیون تولید حلبی متحرک داریم واز تولید وجایگزینی حمل ونقل عمومی وبرقی خبری نیست فقط سود ملاک کارخانه هاست محیط زیست هیچ ارزشی برای دولت و صنایع ومدیران وابسته آنها ندارد بهترین دلیل وضعیت فعلی ومقایسه با کشورهای مجاور است
  • محمد IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    بلند بگو مرگ بر آمریکا!!!!
  • سینا IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    عامل خشکسالی فقط و فقط گناه ما انسانهاست، گناهانی که قبلا نبود و امروز هست... کسی که ادعای مسلمانی دارد، خدا ازش توقع داره و اینگونه داریم تنبیه میشیم ولی کشورهای دیگر جهان ادعای معنوی ندارند... شايد قراره ما رو زودتر تنبیه کنند... البته این حرفا از خودم در نیاوردم، حاصل مطالعات زیادی است که هم جنبه های علمی رو مشخص و اثبات میکنه و هم دلایل متقن معنوی
  • محمد IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    ماینرها هم بی تاثیر نیستند
  • سید IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    ناسا و‌مراجع رسمی میگن هارپ و مسائل مخفی وجود ندارد و هارپ آنتن های پارازیت جنگ جهانی دوم هست اینم که بارش نداریم بدشانسی و.... ما
  • NL ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    بشینید دعا کنید همه چیز درست میشه🙃
  • احمد IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    ترکیه ابرها را بارور میکند و بعد چون روسیه سرد است به آن طرف میرود و ایران چون آلودگی و سوخت مازوت استفاده میشود
  • علی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    اولین عامل اجاره خط هوایی بیش از حد واندازه شما می‌دانید سوخت هواپیما در آسمان ودرفصل زمستان به سطح در مسیر عبور برمی‌گردد ومهم است ودیگر اینکه چندین کشور دشمن ایران ابرها را قبل از مرزهای ایران بوسیله نورهایی مخصوص به سمت دیگر می‌برند همچو لیزر
  • حمیدرضا IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    والا طرف میره بهترین دستگاه جذب سامانه های بارشی رو می‌سازه بعد عزیزان کلاس پنجمی راس کار نمیزارن تو ایران سوار شه دمتون گرم.
  • صادق اسدالهی IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    سالهاست این مسئله هست متاسفانه مسئولان ایران اعتقادی به دانش و علم ندارند زیرا اگه داشتند دانشمندانمان را دو دستی تقدیم غرب مخصوصا امریکای نمدادند
  • مجید IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    بزرگواران ازآلودگی هوای شهرهاکه علتش ماشینهای پرمصرف بنزینی چین لعنتی هستش بعنوان مهمترین دلیل نباریدن ابرهامیشه نام برد. ماشین خوب برقی نه پس مانده چین آشغال ساز،دوای این درده
  • انور آشنا IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    دستکاری اقلیم هر منطقه با درست کردن سدهای غیر کارشناسی شده و ساختن بندهای خاکی نزدیک دریاها و دریاچه ها نچونگهداشتن وخشکاندن آب پشت سدها و بندهای خاکی تمام وسلام
  • عباسی IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    اینا که ذکر و دعا زیاد دارن از علما خواهش میکنیم یه گوشه از اون ذکر و دعاها بخونن بارندگی بشه
  • علی IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    0 0
    ترکیه با اینهمه آب کشت هندوانه رو ممنوع کرده اون وقت ما به ترکیه هندوانه صادر میکنیم باید به اندازه مصرف کشور کشت شود صادرات تمام خوراکی ها متوقف شود
  • غریبه IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    0 0
    واقعا دیگه هیچ خرابکاری مونده نندازین گردن دشمن
  • Amir IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    0 0
    تقصیر هارپ و کشور های دیگه نیست تقصیر ماست که نه مصرف اب رو مدیریت میکنیم نه راه درست مصرف کردن اب رو بلدیم تقصیر ماست نه تقصیر آمریکا و انگلیس تقصیر ماست
  • رسول IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    0 0
    نظریه ی هارپ و بی صاحب بودن ایران در تمام زمینه ها خصوصا آب و هوا مستند است
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    0 0
    بیست و پنج سال پیش من ی متنی تو روزنامه می‌خوندم که یکی از سران آمریکا گفته بود ما ی سلاحی داریم که میتونیم از این ور دنیا آب و هوای اونور دنیا رو تغییر بدیم اسمش گفته بود هارپ
  • خاله SE ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    0 0
    هیچ دستکاری نشده مشکل خود کشور تالابها خشک شد دریاچه ها خشک شد جنگلها نابود شد سوخت مازوت هوا الوده بازم بگم
  • Mehdi IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    0 0
    شک ندارم قطع شدن بارندگی درایران کاردشمنان همیشگی یعنی شیطان بزرگ آمریکا واسرائیل غاصب است
  • یک ایرانی IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    0 0
    تنها راه نجات کشور زدن تصفیه خانه های متعدد وآوردن آب از دریای عمان و خلیج فارس به تمام نقاط کشور است تا دیگر این کشورهای بیشرف همسایه دست به چنین کارهایی نزنند
  • IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    0 0
    چرا ایران ماهواره حواه شناسی نداره
  • محمد IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    0 0
    دلیل اصلی خشکسالی ،اختلاس مسولیت می‌باشد،خلاص،🥴
  • US ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    0 0
    من ماهواره دارم هاتبرد میگیرم چطور میشه ماهواره نداشته باشند به نظرمن این بارون وبرف اختلاس چای دبش بردند باهاش چای دم کنند زود مطرح میکردید تا می گفتم افسرده نمی شد ید زنده باد ایران وهرچه ایرانیه
  • میلاد IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    چطوره که انواع و اقسام موشک و اژدر می‌سازید اما ماهواره هواشناسی نمی‌توانید بسازید ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • هاشمی IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    هارپ چیه؟ ...همه آبهای سطحی و دریاچه ها رو خوشکاندید ... رطوبت فقط باید از خارج کشور وارد بشه که امسال کم شده ...ما ایرانی ها متخصص انداختن تقصیر خودمان به گردن دیگران هستیم ...آن موقع که سیب کیلویی ۱۵ هزار تومان اشنویه و مهاباد و ارومیه می خوردیم باید یادمان بود که این به قیمت خشک شدن دریاچه ارومیه تمام شده ...اون موقع که در استان فارس برنج کشت میشه باید بختگان خشک بشه مگه غرب بیکاره هارپ کنه ایران را خشک کنه ...خشکی ایران باعث مهاجرت میشه که اونا نمی خوان